Egy eset, ami megesett - Tömeges állomány létrehozása

Egy eset, ami megesett - Tömeges állomány létrehozása

Valós eset Automatizálás Fájl műveletek

2023. május 24.

Ennek a bejegyzésnek a célja, hogy betekintést nyújtson az automatizálási lehetőségekbe. Sokszor, amikor ezeket a szavakat halljuk komoly, komplex rendszerek és feladatok jutnak eszünkbe. Pedig valójában az esetek többségében a legtöbbet a sok apróbb, de hosszú folyamattal lehet nyerni.

Most egy a valóságban is megtörtént példán keresztül szeretném szemléltetni, hogy kicsiben is megéri gondolkodni!

Természetesen, hogy is indulhatna egy ilyen történet mint hogy egy kedves barátommal beszélgettünk. Mesélt az egyik aktuális feladatáról és hogy ez mennyi időt vesz igénybe.

Egy kép a működésről

Na de miről is volt szó?

Adott volt egy szoftver, aminek a feladata, hogy képeket jelenített meg több nagy kijelzőn egyszerre. A képek mellett címek és leírások szerepeltek.

Valahogy így kell elképzelni működés közben.

Egy kép a működésről

Első ránézésre semmi extra nincs ebben. Azonban hamar kiderült, hogy ebben is vannak buktatók, ahogy majdnem minden szoftverben. Minden kép mellett, amit a rendszer megjelenít, lennie kell egy könyvtárnak és abban egy leíró állománynak. Talán még ez sem hangzik olyan vészesen. De gondoljunk csak bele, ha van mondjuk 200 kép, amiket szeretnénk megjeleníteni egymás után, az 200 könyvtárat és azzal együtt 200 txt fájlt jelent, ami legalább 400 interakció, amíg létrehozunk mindent és még az állomány neveket be sem írtuk, ahogy a leíró fájl tartalmát sem. Így már azért van vele munka. Gondoljunk bele mennyi lehet, ha több száz vagy akár ezer kép van. Én nem szeretnék belegondolni sem. Főleg akkor nem, ha ez mondjuk rendszeres.

Ezek után ajánlottam fel, hogy ezt ne kézzel végezze el, mert ennek így soha sem lesz vége, hiszen eddig csak az állomány létrehozását számoltuk, de azt még a címekkel és leírásokkal is fel kell tölteni. Egy rövid egyeztetés után arra a következtetésre jutottunk, hogy számára a legegyszerűbb egy Excel táblázatban vezetni, hiszen ott nem csak egy helyen látja az összeset, de még szerkeszteni is könnyebb.

A kivitelezés

Ezután következett, hogy megbeszéljük a struktúrát, tehát hogy melyik oszlopba mi kerüljön. Az első a könyvtár és állomány neve lett, a második a cím és harmadik a leírás.

Miután ez megvolt már csak a programot kellett megírni, ami beolvassa az Excel állományt, soronként feldolgozza azt és létrehozza a cél állományokat, majd fel is tölti a megfelelő tartalommal.

Így ezzel elértük, hogy a több órás munka pár percre redukálódott. Már csak azért is, mert az állomány nevek bizonyos struktúra alapján készülnek, amit egy képlettel könnyű előállítani. Így elég csak az Excelre bízni, hogy annyi sort hozzon létre a megfelelő névvel, amennyit csak szeretnénk.

Gondoljunk csak bele, ha több ilyen hosszabb kis feladat van, az milyen sok időt vehet el. Szétdarabolja a munkafolyamatot és a figyelem is több felé koncentrálódik. Több lesz sajnos a hibalehetőség, aminek megtalálása és javítása további időt vihet el. Ellenben, ha a monoton de visszatérő munkát, vagy annak csak egy részét ki tudjuk váltani, az mindenkinek csak jó.

Bátran gondolkodj kicsiben, sok kicsi sokra megy és sokat nyerhetsz vele!